Thema's 2024-2025

De STEAM Ohm Contest daagt teams van leerlingen uit om innovatieve projecten, experimenten of video's te ontwikkelen binnen een van de zes aangeboden thema's. Ons doel is jongeren te motiveren tot het leveren van bijdragen aan actuele vraagstukken door middel van hun projecten. De thema's zijn zorgvuldig geselecteerd om diversiteit, aansluiting bij leerplannen en maatschappelijke relevantie te waarborgen.

1. ZERO WASTE

Projecten die gericht zijn op het elimineren van afval in het dagelijks leven door middel van hergebruik, recycling, en innovatieve oplossingen.

 

Voorbeelden:

โ™ป๏ธ Creëren van producten van herbruikbare verpakkingsmaterialen.

โ™ป๏ธ Implementeren van een schoolbreed compostsysteem voor organisch afval, dat gebruikt kan worden in de schooltuin.

2. GLOBAL BITES

Projecten gericht op het ontwikkelen van duurzame gerechten en kooktechnieken om gezonde eetgewoonten te bevorderen en voedselverspilling te verminderen.

 

Voorbeelden:

๐Ÿฅ— Aanleggen van een schooltuin waarin leerlingen groenten en fruit kweken met permacultuurtechnieken.

๐Ÿฅ— Ontwikkelen van recepten met vergeten groenten die goed groeien in de lokale omgeving.

3. INTERNET OF THINGS

Projecten of experimenten die gebruikmaken van IoT-technologieën om dagelijkse processen en apparaten slimmer en efficiënter te maken.

Voorbeelden:

๐ŸŒ Bouwen van een lokaal weerstation dat gegevens verzamelt en analyseert.

๐ŸŒ Ontwerpen van een systeem dat een melding stuurt wanneer een deur of raam in de klas per ongeluk blijft open staan. 

4. UPCYCLING

Projecten die gericht zijn op het omzetten van afvalmaterialen in waardevolle nieuwe producten.

Voorbeelden:

๐Ÿ› ๏ธ Ontwerpen van meubels uit gerecycleerde houten pallets en andere afgedankte materialen.

๐Ÿ› ๏ธ Ontwikkelen van tassen en accessoires van textielresten.

5. MOBILITEIT EN VERKEER

Projecten die gericht zijn op het verbeteren van mobiliteit en verkeersveiligheid in en rond de school.

Voorbeelden:

๐Ÿšด Analyseren van de verkeersveiligheid rondom de school en het ontwikkelen van een plan voor veiligere routes.

๐Ÿšด Ontwikkelen van een verkeersveiligheidsapp.

6. GEZONDHEID

Projecten die gericht zijn op het verbeteren van gezondheid en welzijn.

Voorbeelden:

๐Ÿ’ง Ontwikkelen van een waterfles die bijhoudt hoeveel water je drinkt.

๐Ÿ’งOntwerpen van een spel dat beweging en fysieke activiteit stimuleert.